středa 8. dubna 2015

RC || Deklarace smrti

Deklarace smrtiNázev: Deklarace smrti
Original: The Declaration
Autor: Gemma Malley
Přeložil: Milena Hordinová
Díl: -
Série: -
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2013 / original 2007
Žánr: dystopie
Počet stran: 256
Hodnocení obálky: 9/10

Anotace:
Velká Británie, rok 2140.
Život na Zemi se změnil od základů. Lidská civilizace už není ohrožena smrtelnými nemocemi, na které věda objevila léky. Nesmrtelnost však přináší i možná rizika - největším z nich je přelidnění. Proto byla přijata Deklarace - pokud berete léky na dlouhověkost, jste Vyvolení a nesmíte mít děti. Kdo zákon poruší, bude potrestán a dítě se stane Přebytečným - méně hodnotným občanem, sloužícím Vyvoleným.
Patnáctiletá Anna s Petrem svůj osud Přebytečných odmítají, a pokusí se mu proto postavit. Podaří se jim to?

Děj:
Anna žije v Grange Hall, místu, kam umisťují Přebytečné děti - děti rodičů, jež porušili Deklaraci a pořídili si druhé dítě. Anna věří, že její život je správný, že je to spravedlivý trest za to, že žije a nesnáší své rodiče, protože porušili Deklaraci. Věci se ale začnou měnit, když přijde nový Přebytečný, Petr, stejně starý jako ona - jak ja možné, že žil Venku tak dlouho? Proč říká Anně příjmením, i když Přebyteční žádné nemají? Proč stále mluví o jejich rodičích a přemlouvá ji, aby spolu utekli..? Co je na tom všem pravda?

Názor:
No, na knihu jsem se těšila velmi dlouho, protože mi nápad přišel velmi zajímavý. Taky to četla kamarádka a docela se jí to líbilo. A teď jsem se k tomu dostala i já.
Chvilku mě to i celkem bavilo. Ale hlavní kámen úrazu byl, že jsem naprosto NESNÁŠELA HLAVNÍ HRDINKU. Anně byl polovinu času nejradši jednu vrazila. Chovala se strašně nepřirozeně a divně. Anna mě od té knihy odrazovala ze všeho nejvíce - vybavuju si jen velmi málo situací, kdy bych souhlasila s jejím rozhodnutím.
Taky byla kniha psaná tak nějak nezáživně, nikdy jsem se pořádně nezačetla, když jsem četla dýl, tak jsem se nutila a přistihovala se u přeskakování odstavců, ba i celých stránek. Prostě nuda. Tahala jsem spoilery odkud se dalo, z toho co si pamatovala kámoška, z internetu,.. prostě nějak, abych z té knihy musela číst co nejmíň. Nápad byl zajímavý a myšlenka byla super. Donutila by mě přemýšlet,.. kdyby kniha samotná nebyla napsaná tak nudně. Kniha mě tak nebavila, že ve mě ubila i poslední chuť přemýšlet.
Takže.. klady byly: nápad, myšlenka - a super obálka, ta se Fragmentu moc povedla (obálka prvního vydání pod názvem Přebyteční byla strašná)
zápory byly: nesnesitelná hlavní hrdinka, nudný styl psaní, nudný příběh
Jak vidíte - klady a zápory se početně vyrovnávají, ovšem zápory jsou mnohem výraznější než klady, takže já nakonec uděluju hodnocení 40% a myslím, že jsem ještě hodně mírná. Uvažuju, že si knihu někdy přečtu znovu a budu se soustředit jen na tu myšlenku mezi řádky, ale nevěřím, že mi to vydrží.

Hodnocení:
Za myšlenku a nápad..
40%
Nemesis Moriko

Ukázka: ZDE

O autorce:
 Studovala filozofii na publicistické univerzitě před tím, než pracovala jako žurnalistka. Psala pro několik finančních časopisů a pravidelně přispívala články do časopisů jako jsou Company Magazine a The Sunday Telegraph. Po té se začala0 věnovat službám, jako jsou pomoc seniorům v Ofstedu nebo výcviku vodících psů. Je vdaná za Marka, ředitele přípravné školy (školky) v severozápadním Londýně.

Zdroje:
obálka, informace o knize a autorce, anotace: Databázeknih.cz
ukázka - Fragment.cz

Odkazy:

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji a za zpoždění se omlouvám nakladatelství Fragment.
Knihu lze zakoupit ZDE.

1 komentář:

  1. Mě kniha taky nijak nezaujala, i když ji všichni tolik chválili.... Prostě mi nesedla, příběh mě nezaujal, Anna byla hrozná, v tom s tebou plně souhlasím 40% tak akorát :) Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat