středa 7. ledna 2015

RC || Erebos - Počítačová hra, která tě sleduje..

Ahoy!
Erebos je recenzákem od Fragmentu a zároveň první knihou, kterou jsem přečetla v roce 2015..! Jinak, dneska a zítra ještě čekejte další tři recenze - nechce se mi je tu dávat hned po sobě, ale čas tlačí a termín je termín ;)
N.

"Vstup,
nebo se vrať.
Toto je Erebos."

 EREBOS –  Počítačová hra, která tě sledujeNázev: Erebos - Počítačová hra, která tě sleduje
Original: Erebos
Autor: Ursula Poznanski
Přeložil: Karolína Kousalová
Díl: -
Série: -
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2013 (první vydání 2011) / original 2010
Žánr: triller, dobrodružný
Počet stran: 318
Hodnocení obálky: 9/10

Anotace:
Na jedné londýnské škole si mezi sebou žáci začnou předávat podivné balíčky, jeden se nakonec dostane i ke zvědavému Nickovi. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou, a hlavně velmi inteligentní. Proč o ní ale nikdo nesmí mluvit a hráči musí dodržovat přísná pravidla? Pokud neposlouchají nebo se znelíbí poslovi se žlutýma očima, čeká je trest. Na druhou stranu jim hra dokáže splnit i ta nejtajnější přání. Jak je ale možné, že hra o každém všechno ví a neuděluje hráčům úkoly jen ve hře, ale i v realitě? Co hra vlastně chce? A jak ji může Nick zastavit?
Děj:
V Nickově škole se šíří prapodivné balíčky, ovšem každý kdo se k nim dostane, rezolutně odmítá poskytnout jakékoli informace o jeho obsahu. Když se konečně jeden dostane i k Nickovi, objeví Erebos, neskutečně reálnou hru, jež o každém všechno ví a abyste postoupili ve hře dál, plníte úkoly i v reálném světě..! Co hra zamýšlí? Jaké temné tajemství skrývá..?

Názor:
Na tuhle knihu jsem se dost těšila, jelikož jsem po knize pokukovala opravdu hodně dlouhou dobu, už někdy od předloňského září, kdy jsem narazila na jednu velmi velmi kladnou recenzi. Zezačátku jsem z knihy byla nadšená - nápad mě od začátku fascinoval, bylo to originální, neotřelé a prvních zhruba sto stránek jsem hbitě přelouskala.
Pak ale přišel kámen úrazu - téměř od okamžiku, kdy se k Nickovi dostal Erebos, se Nick choval jako vypatlaný kretén, kniha se vlekla a byla naprosto nezáživná a já její dočtení neustále odkládala a odkládala - nakonec jsem se k ní vrátila s velkou nechutí a jen proto, že to byl recenzák a to se zkrátka vydržet musí. Taky Emily mě štvala - byla zajímavá, ze začátku i sympatická, ale chvilkama se chovala strašně divně, nepřirozeně a upjatě, chvilku byla milá a pak najednou ledová královna.. sakra, vždyť ona měnila nálady tak rychle a nevysvětlitelně, že to bylo horší než já ve škole.
Když jsem se ke knize vrátila, chvíli byla stále tak příšerně nudná jako dřív a já jen počítala strany do konce a odolávala nutkání knihu založit někam dozadu za všechny ostatní knížky, abych se na ni nemusela dívat. Zhruba padesát stránek před koncem, někdy v době, kdy se tam objevila postava Victora mě však kniha chytla a poslední stránky jsem hltala slovo za slovem, jako by snad k předchozí příšerné stati ani nepatřily. Nick se téměř ze stránky na stránku změnil v docela sympatickou postavu a já jen žasla, jak byla najednou kniha napínavá. Navíc mě strašně potěšily vazby na řeckou mytologii která mě fascinuje už od třetí třídy.
Takže - opravdu nevím, jak knihu ohodnotit. Za začátek bych udělila tak 80%, za stať rozhodně pod 50%, ale konec by si zasloužil i 99%, protože kniha se na konci opravdu rozjela a stala se opravdu tím slibovaným strhujícím trillerem (no, i když nevím, jestli bych to do kategorie trillerů opravdu zařadila..).
Kniha má u mě ale rozhodně + za povedenou obálku, i když trochu lituju, že už není k dostání staré vydání, to s tou obálkou červenou - ta byla naprosto L-U-X-U-S-N-Í. Tahle je taky super, jen tím bílým pruhem okolo toho textu "Počítačová hra, která tě sleduje.." to dost shodili.
A ještě jedna věc - na konci některých kapitol byly podivné texty v ich formě, které jsem nepochopila.. pokud jste to četli, nevíte o co go?

Nakonec udělené hodnocení nesmíte brát doslova, jelikož tuhle knihu nedokážu ohodnotit a jen během sepisování vlastního názoru jsem hodnocení pětkrát přepsala..

Hodnocení:
65%
Kniha měla skvělý nápad, konec mě opravdu bavil a ze začátku to taky vypadalo dobře,.. ale velká část knihy byla prostě nudná..
Nemesis Moriko

Ukázka: ZDE (.pdf)

O autorce:
Usula Poznanski se narodila 30. října 1968 ve Vídni a na jižním okraji rakouského hlavního města žije s rodinou dosud.
Když se jí někdo zeptá, odkdy píše, obvykle odpoví: „Odjakživa. Sice to není tak docela pravda, ale prostě to zní správně. Popravdě bych řekla, že psát jsem opravdu chtěla vždy, jen jsem neměla chuť vzít do ruky papír."
Po ukončení gymnázia studovala postupně japanologii, publicistiku, práva a teatrologii. V roce 1996 začala pracovat jako redaktorka v odborném vydavatelství zaměřeném na zdravotnické tituly, kde působí dodnes.
V roce 2000 vyhlásila rakouská televize ORF soutěž pro scenáristy. To Ursulu povzbudilo a začala psát i přesto, že měla doma šestiměsíční dítě. Soutěž sice nevyhrála, ale nevzdala se. Svůj rukopis poslala několika nakladatelům a v roce 2003 spatřila světlo světa její první kniha pro děti.
Po titulech prvního čtení, kriminálkách pro děti a milostném románu pro teenagery vydala v lednu 2010 svůj první thriller Erebos, kterého se během prvního roku od uvedení na trh prodalo 100 000 výtisků.
Kniha byla přeložena do 17 jazyků a v roce 2011 ji porota složená z dětských čtenářů nominovala na Německou literární cenu v kategorii literatury pro mládež (jedná se o jedinou státem podporovanou literární cenu v Německu). Českou verzi vydalo v říjnu 2011 Nakladatelství Fragment.
Vše o thrilleru Erebos najdete na speciálních stránkách www.ereboszabiji.cz.

Zdroje:
obálka, ukázka - fragment
o autorce - stránky knihy
informace o knize, anotace - kniha

Odkazy:
Kniha / Databázeknih.cz
Autorka / Databázeknih.cz
Kniha / Fragment

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství FRAGMENT. Knihu lze zakoupit zde.

2 komentáře:

  1. Tuhle knihu jsem četla a moc se mi líbila. Myslím že jsem jí dala skoro plné hodnocení. Půjčovala jsem ji spolužačce a taky si myslí že je úžasná. Mě popravdě nebavila jen chvilkama ale většinou mě bavila hodně a přečetla jsem ji docela rychle. Z nápadu jsem byla nadšená a dlouho jsme se na ni koukala ještě když jsem nespolupracovala s Fragmentem. Jinak obálka je podle mě dokonalá. Ta stará se mi nelíbí.

    OdpovědětVymazat
  2. Nečetla jsem, ale kniha mě docela láká. I když nevím... jestli je ten prostředek tak nudnej, jak říkáš... Uvidím :)

    OdpovědětVymazat